Projecten

Vision on Food helpt foodbedrijven met het realiseren van innovatietrajecten. Vernieuwende concepten en succesvolle producten zijn het resultaat. Hieronder een greep uit onze projecten.

Paddenstoelen voor risotto

Meer paddenstoelen in de pan

Bite, structuur en voedingswaarden maken paddenstoelen tot een lekker, makkelijk en veelzijdig vleesalternatief. De consument wil ze daarom graag meer eten, maar weet niet goed hoe ze die moet bereiden.

Vanuit die vraag hebben we de rol van de paddenstoel in het eigentijdse koken geduid en op basis daarvan een serie nieuwe producten ontwikkeld. En met succes! De consument eet vaker paddenstoelen en de teler kan nog meer innoveren.

vega_vlees2

Groeiend vega-verlangen en dalende vleesconsumptie

Vega stijgt, vlees daalt. Niet even hard, maar de ontwikkeling is duidelijk zichtbaar.

Voor een groot bedrijf onderzochten we door middel van desk- en fieldresearch en interviews de huidige status van beide industrieën. De grootste les: wie wil innoveren in vega(n), moet vlees begrijpen en andersom. Met als resultaat een gedegen basis voor een nieuws visie en strategie die de nieuwe koers bepaalt om de komende jaren in beide sectoren weer mee te tellen.

edamame-87543033

Flevolandse eiwitten

Verse, groene sojaboontjes uit de Flevopolder zijn knapperig, eiwitrijk en fotogeniek. Dit bijzondere boontje past in veel trends, liet ons onderzoek voor een groep innovatieve telers uit Flevoland zien. Waaronder de huidige transitie naar plantaardige eiwitten. Het grote pluspunt is de herkomst: de Flevopolder, in plaats van China.

Het onderzoek vertaalden we in het merk Dutch Edamame met bijpassende productlijn op basis van sojaboontjes. Klaar om zo bij de retailer op het schap te staan.

visiononfood-projecten-aubergine

Graffiti aubergine

Hoe communiceer je de unieke waarde van een bijzondere groente?

De gestreepte aubergine, ofwel de graffiti aubergine, heeft een ander uiterlijk, steviger vruchtvlees en een vollere smaak dan de reguliere aubergine. Samen met de klant bedacht Vision on Food een manier om het onderscheidend vermogen van deze bijzondere groente te communiceren.

Bij de graffiti aubergines worden kleine smaakpakketjes en recepten meegegeven, voor aubergine van de grill of baba ganoush. Met dit ogenschijnlijk eenvoudige concept werd binnen no time de aandacht van de consument getrokken en steeg de verkoop als resultaat.

visiononfood-verspakket

‘Kerst’verspakketten

Het succes van verspakketten in ongekend, een extensie voor kerst kon daarom niet uitblijven.

Vision on Food initieerde bij Albert Heijn een brede lijn feestelijke ‘kerst’ verspakketten die naadloos passen bij de wijze waarop de consument thuis kookt. De basis van de pakketten is ‘eenvoud met feestelijke allure’. 

Het vernieuwende concept is winkelbreed uitgedacht: voorgerechten, nagerechten en bijgerechten. Met vis, vlees en uiteraard ook vegetarische varianten. Vision on Food heeft naast de initiatie het project culinair begeleid en de leveranciers ondersteund om het optimale eindresultaat te bereiken. 

strategisch innovatie traject met Vision on Food

Aardappelen, tijd voor vernieuwing

De aardappel, een goed voorbeeld van een product waarvan de context de afgelopen decennia totaal veranderde.

In het strategisch innovatietraject met een aardappelleverancier van Albert Heijn gaf Vision on Food uitleg over de huidige context en de toekomstige rol van de aardappel: niet langer met jus als een verlengde van vlees. Maar bijvoorbeeld wel als volwaardig onderdeel van een vegetarische maaltijd.

De kansen zijn goed begrepen en gegrepen. Met vijftien nieuwe aardappelproducten en een geheel vernieuwd schap mag de aardappel weer mee doen.

onderzoek en innovatie asperge schap met Vision on Food

Het aspergeschap van nu

"Hoe maken we de asperge weer aantrekkelijk voor jonge generaties?" Vision on Food onderzocht het imago van de asperge bij de nieuwe doelgroep. Hoe koken jonge generaties en wanneer willen ze asperges eten?

Samen met onze klant ontwikkelden we een totaal nieuw aspergeschap vol verrassende en toegankelijke aspergeproducten. Het concept werd door de supermarktketen met veel enthousiasme overgenomen.

visioonderzoek profielen bioklant door Vision on Food

De veranderende bio-klant

Hoe bereik je als supermarkt de bio-klant? Welke keuzes maakt deze klant en waarom?

Vision on Food deed desk- en fieldresearch om de bio-klant in kaart te brengen. Conclusie: dé bio-klant bestaat niet. Er zijn meerdere klanttypes met ieder eigen koopgedrag. Cruciale informatie voor succesvolle innovatie binnen dit segment.

We maakten de verschillende profielen van de bio-klant visueel. Dit diende als basis voor de ontwikkeling van nieuwe relevante producten.

prototypes nieuwe plantaardige producten met Vision on Food

De toekomst van tofu, vertaald naar producten van vandaag

Zowel eiwitten als plantaardige voedselbronnen passen binnen de huidige trends. Een kans voor tofu. Maar hoe vertaal je dit witte blok in producten die een consument wil eten? Hoe overtuig je de klant vaker voor tofu te kiezen?

Op basis van uitgebreid onderzoek maakte Vision on Food nieuwe prototypes van producten en deden we aanbevelingen voor nieuwe concepten op basis van tofu.